Panat in postcardThe Ranums'

Panat Times

Volume 1, redone Dec. 2014

Contents

Volume 1

Panat

Orest's Pages

Patricia's Musings

Marc-Antoine

Charpentier

Musical Rhetoric

Transcribed Sources


 

On the devout seigneur's conduct in a church

Factlet first posted on Oct. 15, 2006

I was struck by the following passage from the Duc de Luynes' Instruction pour les seigneurs (1658), quoted by J.-L. Quantin, "Port-Royal et la haute noblesse: sur le cas du duc de Luynes (1620-1690)," Le second ordre: l'idéal nobiliaire, ed. C. Grell and A. Ramière de Fortanier (Paris, 1999), p. 121:

Dans les Eglises où personne ne luy dispute la préeminence, il doit [le seigneur] bien prendre garde de n'affecter jamais la premiere place, ny les autres honneurs qu'on luy rend, par un esprit de vanité, mais user seulement de ces avantages pour attirer de ses sujets un respect qui luy donne l'authorité dont il a besoin pour les pouvoir porter à Dieu, et les obliger bien vivre, en se considerant dependant devant Dieu comme le serviteur des autres, puis qu'en effet il doit croire qu'il ne jouit de ces préeminences et de ces honneurs, qu'afin de servir ceux qui luy sont soûmis, et non pas afin d'en estre servy.

Luynes was, of course, a Jansenist. But so ­ in the 1660s ­ was Philippe Goibaut des Bois, who spent twenty years "auprès de" Her Highness Mlle de Guise, and who appears to have played a considerable role in her devotions (more often than not musical). Luynes' statements also mirror what we know about the devotions of Her Royal Highness Mme de Guise, that is, her charitable activites and her conversionary activities.